Ablo Group

ABLO Group wykonało prace instalacyjne w zakresie technologii scenicznej i akustyki wnętrza w nowej siedzibie Gminnego Ośrodka
Kultury w Pawłowicach.
Kontrakt obejmował projekt i wykonanie:

  • adaptacji akustycznej sceny i widowni na około 300 miejsc,
  • systemu elektroakustycznego,
  • oświetlenia estradowego,
  • mechaniki estradowej,
  • systemu transmisji wideo.

System elektroakustyczny umożliwia kompletną realizację celów programowych Gminnego Centrum Kultury w Pawłowicach dla zadań takich jak organizacja wydarzeń artystycznych, w tym spektakli teatralnych oraz koncertów.

Realizacja dźwięku odbywa się przy pomocy konsolety fonicznej Yamaha CL3 umożliwiającej zmiksowanie 64 kanałów. Sygnały analogowe z przyłączy trafiają do przetwornika AC umieszczonego w szafie sprzętowej i przesyłane są w formacie DANTE do konsolety fonicznej.

Nagłośnienie widowni zostało zrealizowane w oparciu o pasywny system niemieckiej firmy KLING & FREITAG składający się  z  kompaktowego systemu liniowego SEQUENZA 5W i 5B. Zasilany jest z dedykowanego procesora K&F CD44
i końcówek mocy LAB GRUPPEN FP10000Q. Za uzupełnienie pasma niskich częstotliwości odpowiadają subniskotonowe zestawy NOMOS LT, dogłośnienie pierwszych rzędów i kanały efektowe zostały zrealizowane za pomocą urządzeń KLING & FREITAG PASSIO. KLING & FREITAG GRAVIS 8 i GRAVIS 12 pełnią rolę monitorów scenicznych zasilanych z dedykowanych wzmacniaczy mocy z DSP LAB GRUPPEN IPD2400.

W obiekcie przewidziano także system inspicjenta składający się z systemu komunikacji bezprzewodowej i systemu rozgłoszeniowego zintegrowanego z systemem elektroakustycznym pracującym również w cyfrowej sieci DANTE. Rozwiązanie to umożliwia przesłanie do wybranych stref sygnału z mikrofonu nasłuchu akcji scenicznej oraz zleceń i komunikatów do garderób czy dla publiczności.

Ponadto połączenie procesora i konsolety cyfrową siecią foniczną umożliwia wysłanie do stref rozgłoszeniowych dowolnego sygnału z kabiny realizatora dźwięku.

GOK został wyposażony w szereg akcesoriów niezbędnych do realizacji imprez, tj.: mikrofony bezprzewodowe, okablowanie ruchome, przedłużacze, separatory foniczne czy skrzynie transportowe.

 

System oświetlenia estradowego składa się z:

  • oświetlenia konwencjonalnego, opartego na reflektorach żarowych i regulatorze napięcia zlokalizowanych na kładce oświetleniowej nad widownią,
  • oświetlenia inteligentnego oraz reflektorów LED.

 

Oba rodzaje aparatów oświetleniowych sterowane są z konsolety oświetleniowej firmy MA lighting poprzez protokół DMX 512.
Dla oświetlenia teatralnego zastosowano urządzenia:

  • oprawy PC - są to źródła oświetlenia ogólnego, aktorskiego, scenograficznego, kontrowego, charakteryzujące się równą miękką plamą świetlną z możliwością korekcji plamy za pomocą klap oraz zmiany kolorów poprzez foliowe filtry; na pomoście frontowym zostały zamontowane reflektory PC o mocy 2 kW do równego oświetlania głównych planów,
  • oprawy profilowe - są to źródła oświetlenia precyzyjnego scenograficznego, aktorskiego, charakteryzujące się możliwością ostrzenia lub rozmazania plamy świetlnej, precyzyjnego wycięcia obrazu świetlnego oraz zastosowania przesłon typu GOBO do wyświetlania dowolnych kształtów; w przypadku Profili LED poprzez mieszanie barw w urządzeniu można uzyskać niemalże każdy kolor bez użycia filtrów koloryzujących,
  • oprawy Led Par - są to źródła oświetlenia zalewowego stosowane do kolorowania ogólnego przestrzeni oraz scenografii; używane jako światło kontrowe, frontowe, wypełniające.

Do zastosowań koncertowych, gdzie nie jest wymagana cicha praca, jako uzupełnienie reflektorów klasycznych wymienionych powyżej dobrano inteligentne urządzenia ruchome.


Technika estradowa sceny zawiera następujące grupy urządzeń:

  • 6 wyciągów dekoracyjnych rurowych,
  • 2 wyciągi dekoracyjne szynowe,
  • 1 wyciąg dekoracyjny głośnikowy nad proscenium,
  • 2 wyciągi oświetleniowe,
  • 1 mechanizm kurtyny głównej sterowany elektrycznie,
  • 1 szynę horyzontową.

System sterowania wciągarek sztankietów, mostu oświetleniowego i silnika kurtyny realizowany jest z jednego pulpitu sterującego z panelem dotykowym.

Do realizowania konferencji, prelekcji i prezentacji salę wyposażono w projektor oraz ekran ze zdalnie sterowanym mechanizmem elektrycznego rozwijania, zamontowany na stałe do konstrukcji stalowej nad oknem scenicznym. Uzupełnieniem systemu projekcji są urządzenia umożliwiające transmisję sygnału HDMI pomiędzy sceną a kabiną projekcyjną.

 


ABLO Group wykonało adaptację akustyczną:

  • sceny,
  • widowni,
  • kabiny realizatorów dźwięku

oraz ścienne adaptacje akustyczne sal prób i akustyczne sufity podwieszane w znaczącej większości pomieszczeń
w obiekcie.

Rozwiązania projektowe opracowano z uwzględnieniem funkcji i kubatury pomieszczeń na podstawie określonych potrzeb użytkownika, specjalistycznej literatury oraz własnych doświadczeń.

Zastosowane rozwiązania to w znacznej mierze autorskie produkty ABLO zaprojektowane, wykonane i zamontowane przez  wykwalifikowany personel zarówno inżynierów, jak i monterów.

Okładziny ścienne w postaci krzywej łamanej pozwoliły na osiągnięcie odpowiednich parametrów akustycznych sali, w tym
m. in.  pochłaniania w zakresie małych częstotliwości i rozpraszania dźwięku, jednocześnie zachowując wyjątkowe walory estetyczne.

Akustyka sali widowiskowej spełnia funkcje dwóch typów sal:

  1. Sala teatralna, tj. pomieszczenie do realizacji różnorodnych form teatralnych bez wykorzystania systemu elektroakustycznego do nagłaśnianiamowy, z wykorzystaniem systemu nagłaśniania do realizacji oprawy dźwiękowej (tła dźwiękowego).
  2. Sala wielofunkcyjna, tj. pomieszczenie do realizacji różnorodnych form artystycznych z wykorzystaniem systemu nagłaśniania, głównie takich jak: występ kabaretowy, koncert muzyki rozrywkowej, prezentacja, prelekcja, pokaz itp.

Potwierdzeniem zrealizowania powyższych funkcji są osiągnięte podstawowe parametry akustyczne pomieszczenia:

  • średnia wartość czasu pogłosu Tm dla oktaw 500; 1000 i 2000 Hz wynosi 0,83 s,
  • średnia wartość wskaźnika zrozumiałości mowy STIPA wynosi 0,63, co odpowiada kategorii E zrozumiałości mowy.